Foredrag 2018-19

Program for sæsonen 2018 – 2019

Foredragene finder sted på Glumsø Kro, Storegade 2, Glumsø.

Pris pr. foredrag:  Kr. 40,00 incl. kaffe/te (generalforsamling dog gratis)

Mandag den 8. oktober kl. 19.30

Fredrik og Matilde v/Ole Dam Mortensøn.

Herlufmagle sogn har fostret to store personligheder, hvis indsats ganske uretfærdigt er blevet glemt. Det drejer sig om ægteparret Fredrik og Matilde Bajer. Fredrik, f. 1837, var ældste søn af sognepræst Alfred Beyer og Matilde, f. 1840, var datter af proprietær Schlüter på Frederikseg. Ole Mortensøn fra Strynø har skrevet en biografi om de to og vil fortælle om deres liv og om deres kamp for deres hjertesager, nemlig kvindernes ligeberettigelse og fredsbevægelsen. Deres indsats på begge områder fik kolossal betydning, Fredrik fik Nobelprisen for sit fredsarbejde, og den dag i dag er deres ideer af største betydning og værd at diskutere og kæmpe for.

Mandag den 12. november kl. 19.30

Leena et finnebarn v/Leena Ørnkow.

Leena`s opvækst i to vidt forskellige lande, Danmark og Finland med hvad det gjorde ved hende. Hun blev et dobbelt menneske, som man kan diskutere om er godt eller dårligt. Leena vil fortælle om anden verdenskrig, og hvad den kom til at betyde for hende og hendes adskillelse fra sine forældre, familie og pårørende og  om integration. Leena har først som meget ældre accepteret sin dobbelte identitet og kan se fordele ved at have to kulturer og to sprog. Leena kom til Næstved som 4 årig i 1941.

Mandag den 14. januar kl. 19.30

Ladby Teglværk i 3 generationer v/Susanne Boding Larsen

Teglværket eksisterede fra 1871 til 1973. Susanne fortæller om arbejdet på teglværket gennem tiden. Teglværket har leveret teglværksprodukter til flere bygninger i lokalområdet  bl.a. Herlufsholm, Næsbyholm Gods. Løgumkloster Kirke og Kloster og Ribe Domkirke i vest til Hammershus i øst med stor anerkendelse. Der suppleres med lydklip af interviews med hendes far, teglværksejer Martin Larsen, og der vises digitale fotos om og fra Ladby Teglværk.

Mandag den 11. februar kl. 19.30

Den Danneskjoldske Kanal v/Rasmus Nielsen

For 200 år siden fandt der en livlig trafik sted ned ad Susåen. Brænde fra skovene omkring Tystrup-Bavelse Søerne blev i pramme transporteret ned ad Susåen til Karrebæksminde og derfra i skibe til København. En lang omvej, men dengang den letteste måde at transportere store mængder gods.Rasmus Nielsen fortæller om det gigantiske ingeniørprojekt med at omdanne Susåen til pramsejlads og viser eksempler på, hvor man stadig kan se levn fra perioden 1814 til ca. 1865, hvor Susåen var en vigtig transportvej for brænde, korn, teglsten m.v.

Mandag den 11. marts kl. 19.30

Generalforsamling  (der betales ikke entre)

Derefter billeder fra Suså's byudvikling v. Otto Høst

Hej Rita Andersen
Dit spørgsmål har været fremlagt på vores sidste mødet, men desværre uden resultat, der var ingen som havde hørt om sådanne ferielejre.

det er tyvelse bygade no 12

det ligner et ælder billede af Oda og Viggo rasmussens hus i Næsby

Hej Rita Andersen
Tak for din henvendelse til Suså Egnshistoriske Forening
Emnet kommer med på næste møde (11/3) og du vil høre mere efter denne dato.
Mvh Knud