Foredrag 2023 - 2024

Datoer for sæsonen 2023 – 2024

Foredragene finder sted på Glumsø Kro, Storegade 2, Glumsø.

Pris pr. foredrag:   Kr. 50,00 incl. kaffe/te.

=====================================================================

Onsdag den 25. oktober kl.19:30

De Plessenske skoler v/Finn Thorshøj.

Foredraget vil koncentrere sig dels om Plessen selv, selvfølgelig, men hovedvægten vil ligge på en præsentation af hans skoler. Jeg opfatter Plessens rolle i forbindelse med de kongelige skolebyggerier (prins Carls ”prinseskoler” og prinsesse Sophie Hedevigs tilsvarende ”prinsesseskoler” som mere betydelig end almindeligvis beskrevet. Det er også i høj grad hans ihærdighed som er medvirkende til Frederik IVs beslutning om at opføre de 241 ”Kongelige skoler”, som desværre har fået navnet rytterskoler, men i virkeligheden burde kaldes rytterdistriktsskoler, men det er jo en anden sag.

Onsdag den 22. november kl.19:30

Julens danske traditioner v/Kåre Johannessen.

Til en rigtig dansk jul hører som bekendt en lang række traditioner – men hvor kommer juletræet, julesnapsen, nissegrøden på loftet, den gode juleøl og alle de andre herlige faste indslag egentlig fra? Hvor ”dansk” er egentlig vores danske jul?

Julen er som bekendt en fejring af Jesu fødsel, men ser man nærmere på den, opdager man, at der er langt mere i det end som så. Julen er i virkeligheden i mindst lige så høj grad fyldt med det argeste hedenskab, og i baggrunden lurer både bronzealderens soldyrkelse, åndetro og Odin selv! Og for ikke så forfærdeligt længe siden var højtiden forbundet med “julelege”, der selv med moderne øjne var… temmelig vovede!

Onsdag den 17. januar kl.19:30

Broksø v/Cathrine Riegels Gudbergsen.

Broksø Gods har fået sit navn efter Frans Lykke’s kone, Lisbeth Brok, da gården lå som en ø, blev det Brok’s Ø. Broksø var oprindelig en bondegård, der lå i udkanten af et stort moseområde med vand og holme. Cathrine er 3. generation på Broksø og hun fortæller om Broksø´s historie og sit eget liv; med både en landmands uddannelse og en psykologgrad, og hvorfor hun gik ind i politik og om at være godsejer i dagens Danmark og hendes tanker om fremtiden.

Onsdag den 14. februar kl.19:30

En butlers liv bag de lukkede fløjdøre v/Karl Peter Andersen.

Traktør Karl Peter Andersen, der i dag driver Højeruplund, kommer og fortæller om de 15 år han var i privat husholdning bl.a. på danske godser. Han fortæller bl.a. om tiden på Kongeskibet Dannebrog, tiden som privatchauffør for Fritz Schur, hushovmester for Danmarks største private jordbesidder og om hvordan det var at rejse jorden rundt med en milliardær og meget meget mere.

Onsdag den 13. marts kl.19:30

Generalforsamling - gratis

Dagsordenen bringes her på hjemmesiden senest 14 dage før.