Foredrag 2019-2020

Program for sæsonen 2019 – 2020

Mandag den 14. oktober kl. 19.30

”Når sekunderne tæller” v/Benny S. Jørgensen.

Over 100.000 opkald til Region Sjællands AMK-vagtcentral modtages af kvalificerede medarbejdere og skal prioriteres, så borgerne hjælpes bedst muligt. Respons-tid er ikke alene den bedste vurdering af, hvordan vi hjælper borgerne, men oftest er det den faglige kompetence, der afsendes, som er afgørende.

Hvordan kan du selv hjælpe, og kender du helt banale symptomer på blodprop i hjerte eller hjerne, har du selv et opdateret førstehjælpskursus?

Kom og hør hvordan Danmarks akutberedskab arbejder, når præhospitals direktør Benny S. Jørgensen lægger vejen forbi.

Mandag den 11. november kl. 19.30

Min Mor og Mig/ Mig og min Mor v/Kirsten Devantier.

Den Anden Verdenskrig blev min families skæbne. Min, min mors og mine bedsteforældres oplevelser. En tysk/jødisk families skæbne blev præget af Hitler-Tysklands forfølgelse af jøderne. Fra et fredeligt musisk familiemiljø i Leipzig blev alle spredt fra midten af 30`erne til andre europæiske lande. Mine bedsteforældre troede ikke, der ville ske dem noget, da de var tyskere, så de blev.

Lejrene og de daglige oplevelser var én ting, men splittelsen af familien var hård, og først langt ind i 50´erne fandt nogle af de overlevende slægtninge hinanden.

Og hvordan kommer man videre efter de oplevelser?

Mandag den 13. januar kl. 19.30

Roepiger – Roepigernes historie 1893-1929 v/Rita Tvangsø.

De blev kendt som de polske roepiger, og efterhånden kom der flere unge mænd hertil, som kunne arbejde i stalde mm. De første Roe-polakker kom til Danmark i 1893 - ca. 400 unge kvinder, som alle kom til Lolland.

De var ansat til at luge roer. Om efteråret var det pigernes opgave at trække dem op og skære toppen af. Det var hårdt fysisk arbejde.

Ansættelsesperioden var kun i roe sæsonen, hvorefter de rejste hjem og kom tilbage næste forår. Fra Vordingborg til Næstved og Stevns, på Gavnø, Holmegård, Tybjerggård og Sparresholm har der arbejdet polske folk.

Med første Verdenskrigs start i august 1914 blev der problemer med hjemrejsen og mange blev i Danmark. De fik forlænget kontrakterne. Mellem 3500 og 5000 tog fast ophold i Danmark.

Mandag den 10. februar kl. 19.30

Genforeningen 1920-2020 v/Carsten Egø Nielsen.

Efter krigen i 1864 tabte Danmark de tre hertugdømmer Slesvig, Holsten og Laurenborg til Preussen (fra 1871 Tyskland). Genforeningen med Danmark af dele af de tabte områder blev muliggjort af Tysklands nederlag i 1. Verdenskrig.

Genforeningen fandt sted i juni 1920, efter et forløb, der begyndte i oktober 1918, da Tyskland erkendte sit nederlag og bad om våbenhvile. Genforeningen blev gennemført efter en folkeafstemning i de berørte områder. I Danmark gav det anledning til megen politisk debat, da vide kredse ønskede at dele af Sydslesvig skulle indlemmes i Danmark.

Vi hører om begivenhederne, og Sønderjyllands situation i den tyske periode.

Mandag den 16. marts kl. 19.30        Generalforsamling          gratis

Slagter Peter Hansen lå i den anden ende af bygningen, barber Ejner i midten - han kunne kunsten at klippe folk selv om havde blikket rettet mod Storegade.

&Realskolevej 12 Glumsø, bebos d.d. af Bente Jensen & Thorben Larsen

Det kan godt passe at det er Åhusene, beliggende Åstrædet i Næsby som der tænkes på, de skulle have været anvendt til "feriekoloni", husene er idag faldet samme

Hvad med ude i Næsby, hvor Spanager havde nogle huse ned mod Susåen, hvor de var i slut tresserne, start halvfjersene. Spanager var en inst. ved Bjæverskov.