Afholdte foredrag 1

Mandag d. 13-2-2017  Kulturlandskabets billedbog

Rasmus Nielsen, historiker og forhenværende museumsinspektør ved Næstved Arkiverne, tog os med på en tur i Naturen vha. talrige lysbilleder af kulturspor i landskabet. Rasmus fortalte om mergelgrave, gadekær, stendiger omkring skove, højryggede agre, vejtræer som stadig står - selvom vejen for længst er væk, kalkværker, grusgrave, teglværker samt mange andre spor fra vores kultur, det hele serveret på en munter og behagelig facon og på billedet fremgår det tydeligt - der lyttes.

Det var det sidste foredrag i denne sæson, næste arr. er Generalforsamlingen d. 13/3 kl 19:30, også  Glumsø kro. Efter generalforsamlingen vises der lokalhistoriske billeder fra afdøde fotograf Otto Nielsen’s fotosamling.

Til orientering arrangeres der en tur i Glumsø Østerskov, netop med henblik på at opleve kulturspor i landskabet. Det foregår lørdag d. 18. marts kl. 10:00 mødested oplyses senere.

Kurt Rehder - Pigerne på Sprogø

Mandag d. 9. jan. var Suså Egnshistoriske Forening en tur på Sprogø og høre om det tidligere pige hjem, samt øens historie – ikke i ordets bogstaveligste forstand, men som tilhørere til Kurt Rehder’s spændende foredrag om Sprogø.

Af emner kan nævnes grundlaget for oprettelsen af pigehjemmet, De Kellerske Anstalter, ”racehygiejne” "dårligt arvemateriale", dagligdagen på øen - som foregik i systuen, på væveriet, i køkkenet og i landbruget,

og den tvangssterilisation, der ofte var kvindernes eneste mulig for at slippe fra Sprogø.

Efter kaffepausen var det Sprogø’s historie, bygninger og Sund og Bælts nutidige anvendelse af øen det handlede om, endvidere omtale af busture, som er eneste mulighed for besøg på Sprogø.

Henvisning til yderligere Info:

Bog af Birgit Kirkebæk: ”Letfærdig og løsagtig – kvindeanstalten på Sprogø 1923-1961”

Busture: www.visitvestsjaelland.dk

Foredragsrækken for sæson 2016/2017 er skudt i gang (mandag d. 10/10), en aften hvor Eva Melhof – præst i Snesere kirke – fortalte om sit liv, fra svagtseende til blind. Vi fik mange informationer om dagligdags ting, som normaltseende ikke tænker over i dagligdagen, bl.a. 85% af sanseindtrykkene stammer fra synet!. Der blev vist og demonstreret forskellige hjælpemidler blinde kan gøre brug af.

Eva fortalte engageret, humoristisk og med et uhyre positivt livssyn.

Endnu engang en hyggelig aften og salen på Glumsø Kro var som det ses på billedet - også endnu engang - næsten fyldt op.

Eva Melhof

Finn Jørgensen om Livet på Lindholm

Mandag d. 11. november havde vi besøg af Finn Jørgensen som har været forvalter på øen Lindholm i Stege Bugt igennem 18 år. Mange små ø-samfund har deres helt egen kultur og livsstil og på Lindholm har det været ligeså, og måske i særdeleshed fordi det har altid været lidt specielt hvad der har foregået på øen. Han berettede på bedste vis om forskellige små pudsige episoder som der jo også kan opstå et sådan et lille samfund, og han berettede om forskningen som foregik på stedet, uden at det blev mere "teknisk" end at "almindelige" mennesker kunne følge med.

I pausen blev der serveret kaffe og æbleskiver og derefter rundede Finn Jørgensen foredraget af og der blev lejlighed til at stille suplerende spørgsmål. Blandt tilhørerne sås mange "pensionerede" landmænd for hvem mund- og klovsyge har været et aktuelt emne igennem årene. Spørgelysten var efterfølgende stor.

Læs mere om øen Lindholm her:

www.moen-atlas.dk/index.php?id=92

Barne-og ungdomsliv i Tyvelse

Mandag d. 13. januar var Martin Damgaard på besøg og fortalte om sin opvækst i Tyvelse som absolut ikke har været kedelig. Når der er samlet en masse friske piger og drenge åbner der sig mange muligheder hvor kun fantasien sætter grænser. Efterfølgende kunne Martin godt se at visse af tingene havde faktisk været lidt "for spændende", grænsene op til det risikable. Det kunne være fra ikke-autoriseret badning i Susåen til egenrådig "uopfordret" køretur i forældrenes bil. En tur som kunne være endt helt fatalt. Efter en forskrækkelse blev bilen parkeret meget forsigtigt hjemme i garagen. Han fortalte om sin læretid som maskinsmed, sin 10 mdr. tur til USA med Flensted-Jensen og om sit ægteskab  med Karin som desværre døde alt for tidligt. Han fortalte ligeledes om sine interesser i en moden alder og om sin virksomhed hvorfra der bliver produceret og forhandlet div. gymnastikredskaber.

Martin havde så meget at berette fra sin barndom i Tyvelse at der ikke blev meget tid til at fortælle om de mange rejser med gymnastik, men mon ikke han er til at motivere til at holde yderligere et foredrag over disse ture.

Læs mere om Martins virksomhed      http://www.eurogym.dk/

eller Dansk Gymnastik Forbund                     www.dgf.dk

Glumsø Cykel- og knallertmuseum

Efter generalforsamlingen 17. marts holdt Peder Johansen et inspirerende og medrivende foredrag om Glumsø Cykelmuseum. Han behøver ikke billedfremvisning og dokumentation for, på sin lune facon, at "binde" publikum. Han fortalte levende om ideen til og opstarten af Glumsø Cykel- og Knallertmuseum. Tillige har han også gjort sig tanker om hvad der skal ske med museet "efter ham". Et rigtig godt foredrag og en rigtig god oplevelse. Ved denne lejlighed donerede foreningen et beløb til den fortsatte drift af museet.

Se mere om museet:  http://www.dckm.dk/cykelmuseum/

Martin og hans gymnastik

Mandag d. 12. jan. 2014 var Martin atter på besøg. Når Martin kommer igang har han så meget at fortælle at han er vanskelig at stoppe. Ved seneste foredrag kom han overhovedet ikke gennem hele sit matriale. Det udløste så et nyt foredrag hvor han koncentrerede sig om gymnastik. Martin har haft mange skønne rejser med sin gymnastik, startende med en rejse med Flensted-Jensen til USA i 1968. Det var her han traf Karin og som han senere blev gift med. Hun er desværre ikke blandt os længere idet hun døde i 1994. Nogle år efter USA turen startede han med Ringsted-drengene og det var dem og bl. a. Glumsø-pigerne han gennem årene var på mange dejlige rejser. Til dette foredrag var mødt rigtig mange af Karin's og Martin's "gamle" gymnaster op. Deriblandt en enkelt fra Assens-området på Fyn og een fra København. De havde alle en rigtig god aften idet flere af dem ikke havde set hinanden i årevis. Og ikke mindst: Et ægtepar som havde deltaget på Flensted-turen i 1968 var til stede.

Jonna og John Helmersen

Mandag d. 9. februar havde vi besøg af Jonna og John Helmersen, som levende fortalte om de våbennedkastninger som blev foretaget på Midtsjælland i krigens sidste par år. Der var mange lighedspunkter omkring "Borup-holdet" (som blev gruppens navn) og de ting vi så i den populære film "Hvidstensgruppen". Det var særdeles interessant at høre autentiske lydoptagelser med adskellige af medlemmerne,  som blev foretaget i 1973 af den fra radioen kendte Jimmy Stahr. Af optagelserne fremgik det at man måtte operere med snedighed og ind imellem kalkulere med både lidt held og lidt frækhed. Der blev faktisk, her på Midtsjælland,  nedkastet 121 containere med ca. 25 tons våben og udstyr til de danske frihedskæmpere. Alle gruppens medlemmer overlevede krigen.

I pausen i foredraget blev der naturligvis trakteret med fastelavnsboller til kaffen.

Alt i alt en vellykket og en godt besøgt aften.

Brudekjole fremstillet af en "brugt" faldskærm
Godt besøgt

Frede Tramm

Den 10. november var Frede Tramm på besøg og fortalte levende om hans fars og hans farbrors deltagelse i 1. verdenskrig. Hans far undgik at blive sendt til fronten men hans farbror måtte afsted. Det efterlod selvsagt familien i en vanskelig situation. Et meget spændende foredrag.

Steff Ejlertsen

Når Steff er på besøg for at holde foredrag er der ikke tid til at slappe af! Der er fuld fart på og man kan ikke undgå at blive tryllebundet af ham. Steff holder altid spændende foredrag og ind  imellem bliver der og så tid til lidt trylleri.

”Mindernes Dæmoner” var titlen på Hans Peter Tams foredrag, som blev holdt mandag den 11. januar 2016.

Hans Peter Tams fortalte i levende billeder om de forfærdelige ting han og hans fire søskende havde oplevet som børn af tyske forældre under2. verdenskrig, og om hvordan han stadig bliver forfulgt at natlige mareridt. Han fortalte også, at det havde hjulpet ham at fortælle sin historie.

Som lille dreng måtte han sammen med sin mor og søskende bryde op fra deres krigshærgede hjem i Polen, for at søge mod Slesvig, hvor hans bedsteforældre boede. På Østbahnhoff i Berlin blev de fem søskende skilt fra deres mor, som blev udtaget til tvangsarbejde, og børnene måtte klare sig selv. Den yngste var bare et år gammel. Alene måtte den lille flok til fods søge op mod deres udgangspunkt i Sønderjylland. Det var en barsk historie med sult, kulde og en rå og brutal verden, hvor det var alles kamp mod alle. En gribende fortælling om mødet med nazismens veltilrettelagte tyranni og om menneskers/børns overlevelseskraft. Ind imellem kunne man ikke undgå den tanke at ”nu løber fantasien da af med ham”, men det var ikke tilfældet. Bemærk at det foregik helt uden manuskript og foredraget varede dog 1½ - 2 timer.

Vil skyde på starten af 50'erne, ved vaskemaskinen står der Mathiasen og Petersen, der lå på Sorøvej 23 - senere P.M.Petersen, Ringstedvej.

kan man få det tilsendt da jeg er flyttet fra Glumsø men jeg kan godt lide at følge med i de gamle historier om egnen, har mange hæfter fra mine forældres tid

mine forældre plejede at købe det så jeg har arvet en hel stak senere begyndte jeg selv t købe det så det må jeg huske når jeg besøger Korsbæk næst gang

Forreste række: 2: Tove Christensen, 8:Inge Andersen, g. Olsen.
Husker de fleste ansigter, men er usikker på navnene!
Mede venlig hilsen
Birgit Bibi Foldager P.