Afholdte foredrag 2

Generalforsamling d. 12/3/2018, som sædvanlig godt besøgt –Søren Borch styrede sikkert aftenens dagsorden, formanden Anni Dam aflagde årsberetning og Kasserer Svend Hellisen gennemgik regnskabet.

Efter kaffen fortalte Knud Christensen levende om Næsbyholm Gods historie helt tilbage fra slottet blev bygget i 1585 af Steen Brahe og Birgitte Rosenkrantz og frem til nutiden. Han viste billeder fra Næsbyholms historie og fra sin egen tid som ansat tømrer på Næsbyholm Gods.

Bestyrelsen arbejder hårdt på at finde spændende foredragsholdere til næste års program, men nærmere om det senere.

Tak for i år og på gensyn til sæsonen 2018-19.

Danmarks første ”spordesse” Magna Håkansson

En kold og mørk februar aften, bredte varmen, hyggen og ikke mindst latteren sig ved vores foredragsaften, Suså Egnshistoriske Forening havde besøg af Danmarks første Spordesse, Magna Håkansson, en utrolig frisk og underholdende foredragsholder, trods sine ”kun” 87 år talte Magna i næsten 2 timer uden manuskript. Vi fik et levende indblik i et spændende livsforløb, startende med hendes forældre, sin barndom og skoletid, hvordan hun var blevet opdraget, måtte alt - bare det ikke var kriminelt og selv tog konsekvensen af det man gjorde eller ikke gjorde, samt vil du opnå forbedringer, må du selv slås for sagen, hvilket Magna fik brug for senere i livet. Efter ungdomslivet og gift som 17½ årig, bliver Magna skilt som 24 årig og er alenemor med 4 børn, hvor den ældste er 6 år. Magna er heldig og får en lejlighed i det helt nybyggede Folehaven og i 1960 starter livet som Spordesse – konduktør ved de københavnske sporvogne, en masse anekdoter supplerede fortællingen om arbejdet, i en hidtil mandsdomineret verden. Da sporvognene blev nedlagt var Magna med på det første hold som blev uddannet til buschauffører, Magna var der i mere end 30 år og tillidsmand i 22 år. Selvom hun nu er godt oppe i årene leder hun stadig gymnastik og stavgang – aftenen var virkelig spændende og muntert serveret.

Aftenen startede i øvrigt med et indlæg af Bibliotekar Vibeke Sølling og fra NæstvedArkiverne Berith Thorndal Larsen om at indsamle Næstved borgernes erindringer. Projektet er i samarbejde med DR, Nationalmuseet og Slots- og Kulturstyrelsen.

De Dansk Vestindiske Øer

Mandag den 8.januar 2018, var det blevet vores tur til at høre Carsten Egø Nielsens foredrag om de Dansk Vestindiske Øer og sandelig om ikke der var fuldt hus igen. Vi startede med en opdatering af øernes situation efter orkanerne Irma og Maria havde raseret de tidligere danske øer i september 2017. Derefter fik vi så øernes historie, hvordan Danmark var kommet i besiddelse af øerne – trekantsejladsen – slaveskibene – livet på øerne – mytteri blandt slaverne – sukkerproduktionen og den velstand den skabte i Danmark og endelig Peter von Scholten’s frigivelse af slaverne. Øerne blev solgt til USA i 1917 for 25 milioner guld dollar og pengene gjorde gavn til genrejsningen af Sønderjylland, som kom tilbage til Danmark i 1920.

Et rigtigt godt og interessant foredrag.

Naver Rene Lærke, viser og fortæller historien om sin snoede vandrestok

En naver fortalte

Knap 100 tilhørere, oplevede en rigtig naver, Rene Lærke holdt et kanon godt foredrag om sin tur på valsen, mest i Centraleuropa men også afstikkere til England og Norge, rejsen foregik til fods eller på ”tommelfingeren” og der måtte ikke bruges offentlige transportmidler.

Med svendebrevet som udlært tømrer og snedker i hånden, besluttede Rene Lærke at gå på valsen, han fortalte om de krav, der er for at blive tilmeldt naver lavet: under 30 år, ugift, ingen børn og gældfri. Ligeledes om de særlige regler for optagelse i lavet -traditionerne når turen startes - når naverne mødes på herberger / gästhoff og ikke mindst når turen sluttede, tidligst efter 3 år og 1 dag.

Der blev lyttet intens i de mere end to timer foredraget varede.

Holmegård Glasværk

Holmegård Glasværk omkring 1970

Mandag d. 9/10-17 holdt Erik Brix Petersen, som har arbejdet på Holmegård Glasværk og senere været guide på glasværkets rundvisninger, et meget levende foredrag for de ca. 100 fremmødte.

Der blev lyttet interesseret til emner omhandlende, Glasværkets grundlæggelse, Norske glasmagere, Bøhmiske glasmagere som blev smuglet til Danmark for at lære os at lave hvidt/klart glas, hvordan hverdagen var for de ansatte og deres børn, som skiftevis deltog i arbejdet den ene dag og gik i skole - også på glasværket, den anden dag, samt mange andre emner. Det hele ”krydret” med gode historier og anekdoter.

Vil skyde på starten af 50'erne, ved vaskemaskinen står der Mathiasen og Petersen, der lå på Sorøvej 23 - senere P.M.Petersen, Ringstedvej.

kan man få det tilsendt da jeg er flyttet fra Glumsø men jeg kan godt lide at følge med i de gamle historier om egnen, har mange hæfter fra mine forældres tid

mine forældre plejede at købe det så jeg har arvet en hel stak senere begyndte jeg selv t købe det så det må jeg huske når jeg besøger Korsbæk næst gang

Forreste række: 2: Tove Christensen, 8:Inge Andersen, g. Olsen.
Husker de fleste ansigter, men er usikker på navnene!
Mede venlig hilsen
Birgit Bibi Foldager P.